Parfüm Notaları Nedir?
22-08-2022
12:29
Parfümerideki notalar, bir parfümün uygulanmasıyla hissedilebilen kokuların tanımlayıcılarıdır. Notalar üç sınıfa ayrılır: üst/baş notalar, orta/kalp notalar ve alt/temel notalar; bir parfümün uygulanmasından sonraki zamana göre algılanabilen koku gruplarını ifade eder. Bu notalar, buharlaşma süreci ve parfümün kullanım amacı bilgisi ile oluşturulmuştur. Bir notanın varlığı diğerinin algısını değiştirebilir - örneğin, belirli temel veya kalp notaların varlığı, üst notalar en güçlü olduğunda algılanan kokuyu değiştirir ve aynı şekilde, alt notalardaki temel notaların kokusu genellikle kalp notalarının kokularına bağlı olarak değişir.
Nota fikri, öncelikle güzel kokuların pazarlanması için kullanılır. Terim bazen parfümcüler tarafından yaklaşık olarak kokuları veya tüketicilere parfümeri sürecini tanımlamak için kullanılır.
Üst Notalar
Parfüm uygulandıktan hemen sonra algılanan üst notalar, hızla buharlaşan küçük, hafif moleküllerden oluşur. Bir kişinin parfüm hakkındaki ilk izlenimini oluştururlar ve bu nedenle ürünün satışında çok önemlidirler. Bu nota sınıfının kokuları genellikle taze, iddialı veya keskin olarak tanımlanır. Üst notalara katkıda bulunan bileşikler koku bakımından güçlüdür, çok uçucudur ve hızla buharlaşır.
Belirgin bir şekilde algılanmasa da, kalp ve alt notalar üst notalardaki kokuya çok katkıda bulunur.
Narenciye ve zencefil kokuları ortak üst notalardır.
Orta Notalar
Kalp notaları olarak da adlandırılan orta notalar, üst notalar dağılmadan hemen önce ortaya çıkan bir parfümün kokusudur. Orta nota bileşikleri bir parfümün kalbini veya ana gövdesini oluşturur ve parfümün dağılma sürecinin ortasında ortaya çıkar. Alt notaların zamanla daha hoş hale gelen, genellikle hoş olmayan ilk izlenimini maskelemeye yararlar. Orta nota bileşiklerinin kokusu genellikle daha yumuşak ve yuvarlaktır. Bu not sınıfındaki kokular, parfüm uygulandıktan sonra yirmi dakika ile bir saat arasında herhangi bir yerde kaybolur.
Lavanta ve gül kokuları tipik orta notalardır.
Alt Notalar
Alt notalar, orta notaların çıkışına yakın görünen bir parfümün kokusudur. Alt ve orta notalar birlikte bir parfümün ana temasıdır. Alt notalar parfüme derinlik ve sağlamlık getirir. Bu sınıfın bileşikleri genellikle daha hafif olan üst ve orta notaların gücünü tutmak ve güçlendirmek için kullanılan fiksatiflerdir. Yavaşça buharlaşan büyük, ağır moleküllerden oluşan bu koku sınıfının bileşikleri tipik olarak zengin ve "derindir" ve genellikle parfümün uygulanmasından 30 dakika sonra veya parfümün kuruma süresi boyunca algılanmaz.
Bazı temel notalar, özellikle hayvansal ve misk notaları, uygulamadan sonraki yirmi dört saatten sonra hala tespit edilebilir.
Narenciye Parfüm Notaları
Meyve veya narenciye kokulu hammaddeler (özellikle mine çiçeği ve limon otu) ve birkaç tanesi reçinelerin yanı sıra parfümerideki en eski maddeler arasındadır. Pomelo, greyfurt, yuzu ve hassaku gibi daha modern varyasyonlar, parfüm ekstraksiyonu alanında nispeten yeni gelişmelerdir.
Narenciye özleri, çoğu durumda doğal tazeliklerini korumak için eksprese edilir veya soğuk eksprese edilir. Petitgrain, acı portakal ağacının dallarının ve yapraklarının buharla damıtılmasından geldiği için bir istisnadır.
Burunlarımızı keyifle gıdıklayan en üst notayı oluşturan turunçgiller, kokulara ferahlatıcı ve efervesan bir kalite sağlar. İnsanın zihnini temizlemeye ve güneşli ve iyimser hissetmeye yardımcı olurlar, kolay bir zarafet ve temizlik havası verirler. Bergamot özellikle klasik Eau de Cologne formülünün ayrılmaz bir parçasıdır. Turunçgiller, oryantal kokularda daha inatçı çiçek ve reçineli notaların klasik bir arkadaşıdır ve ayrıca diğer meyveli notalara iyi bir eşlik eder, şekeri keser ve ekşiliği enjekte eder.
Meyve, Sebze ve Kuruyemişler Parfüm Notaları
Narenciyenin ötesinde (kendi başına bir sınıf oluşturan) meyveli notalar, son yıllarda o kadar popüler hale geldi ki, kendilerine ait bir kategorileri oluştu. Bitkisel notalar daha sıra dışıdır, bazen yanılsama yoluyla işlenir: bir örnek, iris köksapının bazen ürettiği şalgam notası olabilir.
Kural olarak, meyve ve sebzeler, doğal yapılarındaki çok yüksek su yüzdesi nedeniyle damıtma ve ekstraksiyon işlemlerine karşı dirençlidir ve kokularda yeniden yapılandırılmış bir nota olarak kalırlar. Etkileri ferahlatıcıdan suluya ve gizemli olana kadar uzanır.
Meyve ve sebzeler, kokularda nüanslı bir doku ve ferahlatıcı bir his sağlar. Meyveler özellikle 2000'li yıllarda çiçekli meyve kategorisinde son derece popüler olurken, şeftali ve erik klasik parfüm üreticilerinin bazlarında ana bileşenler olmuştur.
Parfümlerdeki kuruyemişler genellikle çok popüler bademi, yer fıstığı ve fındıkları içerir. Hepsi yeniden oluşturulmuş notalardır.
Çiçeksi Parfüm Notaları
Parfüm notalarının bariz bir kategorisi, doğrudan kokulu çiçeklerin kokusu, genellikle nüans açısından zengin: ylang-ylang'ın muz üst notasından, taze güllerdeki şarap nüanslarından ve kediotun pudramsı, badem benzeri karakterine, kafurya kadar taze toplanmış sümbülteberin yanı sıra, osmanthus'un kayısı kokusu, manolyanın limonsu dokunuşları ve lavantanın karamelik yüzleri boyunca çiçekler, sadece böcekleri değil insanları da büyülemekten asla vazgeçmeyen şaşırtıcı yönler sunabilirler.
Çiçeklerin çoğu doğal kaynaklardan elde edilir: Gül ve yasemin, birçok farklı teknikle elde edilen eşsiz özleri nedeniyle ünlüdür. Diğer doğal çiçek özleri arasında süpürge, sümbülteber, lavanta, osmanthus, ylang ylang ve kadife çiçeği bulunur. Frezya, şakayık, vadideki zambak, mimoza, kediotu, menekşe (çoğu zaman), zenci, nergis, sümbül gibi çiçekler tipik olarak birkaç sentetik molekül aracılığıyla laboratuvarda yeniden oluşturulur.
Çiçek kokuları bir kompozisyona romantik ve genellikle kadınsı bir dokunuş katar, bir kompozisyonun koklanmasından elde edilen doğal güzellik hissini arttırır. Doğal çiçek özleri, doğal dünya ile teması iyileştirmede ve ruhsal yükselme sağlamada psişe ile de çalışır.
Çiçekler çiçek koku ailesinde önemli bir rol oynarlar, ancak en hafif kolonyadan en gür oryantallere kadar hemen hemen tüm parfüm bileşimlerine şu veya bu şekilde girmeyi başarırlar.
Beyaz Çiçekler Parfüm Notaları
Bu, çiçekler grubundaki bir alt gruptur, ancak beyaz çiçeklerin bütün bir koku alt kategorisinin temeli olduğu gerçeğinden dolayı kendi kategorisini hak ediyor. Beyaz çiçekler ile portakal çiçeği, yasemin, gardenya, sümbülteber, frangipani'yi kastediliyor. Hanımeli aslında doğada sarı renkli olabilse de, koku profili sarı çiçekler (mimoza gibi) değildir ve beyaz çiçeklerin tatlı, nektarlı başlılığı ile karakterizedir.
Vadideki zambak, beyaz renkli olmasına rağmen, diğer beyaz çiçeklerin bazı özelliklerinden yoksun olduğu ve yeşil çiçek gruplarının diğer üyeleriyle aynı yönleri paylaştığı için yeşil çiçek olarak sınıflandırılır.
Yeşiller, Otlar ve Kök Parfüm Notaları
"Yeşil" terimiyle, keskin bir kalite yayan, koparılmış yapraklar ve taze kesilmiş otların notalarını kastediliyor. Bu sınıflandırmada, aslında canlandırıcı, keskin bir acı yeşil koku profiline sahip uzun bir çim türünden bir reçine olan galbanum gibi klasik keskin esanslardan bazılarını buluyoruz.
İncir yaprağı, modern incir kokularına acı-yeşil-hindistan cevizi-tatlı kokularını veren sentetiklerle işlenmiş benzersiz bir notadır.
Menekşe yaprağı, çok popüler olan modern bir yeşil yaprak notasıdır. Özellikle erkeksi olanlar olmak üzere birçok bileşime taze kesilmiş salatalığı anımsatan sulu bir his verir. Ayrı bir alt kategori, parfümcünün seçtiği çeşide göre (yeşil, kırmızı, beyaz, siyah, Oolong, vb.) benzersiz aromatik profilleriyle harmanlanan çay yaprakları notalarıdır.
Otlar, parfümcüler tarafından aromatik notalar olarak adlandırılır. Biberiye, kekik, nane, tarhun, mercanköşk, rezene, fesleğen (öjenol içeriğinden dolayı baharatlı bir nota olarak kabul edilir), adaçayı, anason gibi yemeklerinden tanıdığımız otları içerir. Artemisia, Hint kamışı, angelica ve spikenard (jatamansi) gibi diğerleri, girdikleri kompozisyonları hemen karakterize edecek kadar belirgin olan yoğun otsu bir kaliteye sahiptir.
Eğreltiotu, tam olarak doğadan türetilmemiş olan fougère (Fransızca eğreltiotu) koku teriminin açılımıdır, ancak gizemli notayı üretmek için tasarlanmış lavanta-meşe yosunu-kumarin arasındaki tarihi bir uzlaşmadan gelir. Etki, odunsu, nemli ve serin bir karakterle tatlı ve acı arasında bir etkileşimdi ve öz erkeksi kokular olarak fougère'leri oluşturdu.
Ferny kokuları, bir ormanın topraksı, nemli ve karanlık kokularını yeniden yaratır ve Aspidium eğrelti otunun uçucu çözücüleri ile ekstraksiyon mümkün olsa da, miktar olarak pek tatmin edici olmasa da, büyük ölçüde fantezi notalarına dayanır. Klasik yapıya baharat ve bitki notaları ekleyen aromatik fougère alt kategorisi, esnekliği sayesinde belki de en kalabalık erkeksi kolonya kategorisidir.
Baharatlı Parfüm Notaları
Baharat grubu, esas olarak gıdalara uzun süredir dahil olmaları sayesinde, tanıdık bir parfüm notaları kategorisidir. Bazıları, tarçın, biber, karanfil, kişniş, zencefil gibi kendine saygılı herhangi bir mutfak baharat dolabında gurur duymaktadır. Diğerleri, elle seçilmiş değerli safrandan demirhindi ve kimyona ve çok yumuşak, gül renkli pembe bibere kadar daha sıra dışıdır. Gerçek baharatlar her zaman kurutulur, ancak kekik gibi baharatlı bir tadı olan bazı otlar vardır. Bunlar hem taze hem de kuru olarak kullanılabilir.
Baharatlar tarçın gibi sıcak/kısa (kısa süreli yoğun ve yakıcı) ve kişniş ve kimyon gibi soğuk/uzun (yumuşak, yanma yerine serinlik hissi veren, ağızda uzun süreli tat bırakan) olarak sınıflandırılır. Bu, parfümcünün baharatları kendi koku kavramına göre kullanırken istenen etkiyi vermesine yardımcı olur. Mesajlarını güçlendirmek için benzer materyallerle birleştirilebilirler veya yan yana bir unsur sağlayabilirler.
Tatlı ve Gurme Parfüm Notaları
Bu etli koku notaları grubu, 1990'larda ve 2000'lerde Doğu koku grubunun bir alt bölümü olan gurme kokuların ortaya çıkmasıyla gerçekten kendini kanıtladı ve çoğaldı. Büyük ölçüde vanilya üzerine kurulu bu kokular, özellikle olmak üzere daha basit çikolata, taze krema ve karamel kokularından makaron, crème brulée, her zaman popüler olan kekler ve çiğnenebilir nuga gibi karmaşık veya daha egzotik tariflere kadar yemek kokularını anımsatır.
Bazı doğal malzemeler tatlı ya da yiyecek gibi özellikler sunsa da, bu notaların büyük çoğunluğu doğal ve sentetiklerin akıllıca karıştırılmasıyla yeniden üretilir.
Daha çok tatlı notaları daha kolay kapsayabilen feminen kokularda kullanılsa da, gurme notalar eril veya unisex kokularda da kullanılır.
Bu yenilebilir notalar, burun deliklerine ek olarak tat alma tomurcuklarında da karıncalanma ile sonuçlanan bir coşku ve eğlence hissi yaratır, böylece lezzetin tat ve kokunun bir kombinasyonu olduğu gerçeğini doğrular. Parfümümüzü tamamen yeni bir şekilde görmemizi sağlıyorlar ve giderek daha karmaşık aromalar yaratmak için onları manipüle edebilen yetenekli bir parfümcü tarafından kullanıldığında merak uyandırıyorlar.
Odunsu ve Yosun Parfüm Notaları
Odunsu notaları güvenilir ve esnektir, bir bileşimin alt kısmını sağlar ve diğer elementleri koku profillerine göre güçlendirir. Odunsu notaların çok azı üst nota veya orta nota, yani gül ağacı görevi görebilir.
Odunsu koku profili, farklı ağaçlar arasında çdeğişir. Bazıları guiacwood gibi katranlı ve fenolik kokulu olabilir. Bazıları, sade ve yeni bir kalem kutusunu andırıyor. Diğerleri hala kremsi, sütlü, baş döndürücü ve sandal ağacı gibi son derece yumuşaktır. Ve tüm kompozisyonu karakterize edebilecek kadar bireysel olan odunsu notalar var. Aquillaria ağacının bir mantar hastalığıyla mücadelesinin yan ürünü olan Agarwood/Ud, o kadar zengin ve karmaşık ki fındıksı, odunsu, küflü, hatta kafur kokuları. Veya çağrışımları sayesinde çam veya köknarın bize belirli mevsimleri nasıl hatırlattığını düşünün.
Bazı odunsu notaların, gerçek odun yongalarının maserasyonu ve damıtılması gibi doğal yollarla üretildiği düşünülürken, diğer bazı notalar ve doğal ürün yoluyla üretilebilecek olanlardan bazıları laboratuvar sentezi yoluyla üretilir. Nedenleri arasında sürdürülebilirlik, maliyet verimliliği ve güvenlik sayılabilir.
Vetiver ve paçuli, odunsu notalar grubundaki ilginç istisnalardır, vetiver aslında karmaşık bir kök sistemine sahip bir ottur ve paçuli bir Doğu çalısının yaprağıdır, ancak koku profilleri odunsudur. Odunsu notalar, çoğunlukla ağaçların akla getirdikleri güçlü çağrışım sayesinde ve kokuları nedeniyle daha az erkeksi kokuların alanıdır, ancak esneklikleri onları kadınsı ve paylaşılan kokularda önemli bir bileşen haline getirir. Gerçekten de en az bir odunsu nota sahip olmayan çok az koku vardır.
Yosunlar, meşe yosunu ve ağaç yosunu gibi ağaçlarda büyüyen parazitik liken organizmalarından oluştuğu için bir alt grup oluşturur. Yosunların koku profili yeri doldurulamaz, ancak koku endüstrisinde koku özdeş moleküller üretmek için büyük çabalar sarf edilmesine rağmen, bu hammaddeler Uluslararası Koku Birliği'nden (IFRA) rasyonelleştirilmiştir.
Yosunların kokusu mürekkep gibi acıdır, derin, rahatsız edici bir bulanıklık, koyu yeşil, sonbaharda orman zeminini çoğaltır. Bu nedenle şipre ve fougère koku ailelerinin bel kemiği olarak ün salmışlardır; aslında meşe yosunu, bu iki kategorinin iskeletini oluşturan akor üçlüsünün bir ayağıdır. Özellikleri topraklayıcı, dalgın, içe dönük ve koyu şehvetlidir, retro kokulara ayırt edici bir kalite verir.
İçecek Parfüm Notaları
Parfümler genellikle formüllerinin bir kısmında popüler içeceklerin kokusunu, şampanyanın şenlikli fısıltısından ve Coca Cola'nın karamelize edilmiş tost aromasına, Pina Colada'nın tropikal lezzetlerine veya iyi bir fincan kapuçino kremasına kadar yeniden yaratır. Bu rekreasyonlar aşağıdakilerle mümkün olur:
1.Belirli bir içeceğin tarifinin bir parçasını oluşturan bileşenlerin kullanılması (örneğin, limon suyu, vanilya özü, tarçın, neroli, portakal, kişniş ve hindistan cevizi)
2.Bazı hammaddelerin içeceklerden bildiğimiz kokularla ilişkilendirilmesi (yani bazı gül esanslarındaki şarap benzeri nota veya ardıç meyvelerinin cin benzeri kokusu, çünkü ikincisi aslında birinciyi aromatize etmek için kullanılır, vb.)
3.İstenen etkiyi üretmek için tasarlanmış sentetik moleküller.
Kokulardaki içecek notaları, genellikle meyveli çiçek karışımlarında veya burun deliklerini olduğu kadar tat alma tomurcuklarını baştan çıkaran gurme kokularda birleştirilen sulu, iştah açıcı bir etki sağlar.